Yachting » Adauga firma

Descriere generala

TERMEN
Yachting-ul este o activitate care descrie navigarea de-a lungul tarmului sau pe distante mai mari cu iahtul.
Cuvantul “iaht” (yacht in engleza) provine de la cuvantul olandez “jacht” care inseamna vanatoare.

La inceput, cuvantul definea un vas cu panze rapid folosit de Marina Olandeza pentru a urmarii piratii si alti agresori. Dupa ce iahtul a fost ales de catre regele Charles al II-lea al Angliei ca vasul care sa il transporte inapoi in Marea Britanie din Olanda pentru a fi reinscaunat, acesta a devenit principalul mijloc de transport pentru persoane importante.
Mai tarziu, cuvantul a inceput sa descrie o varietate mai mare de vase cu panze, aproape toate detinute in proprietate privata si folosite in principal pentru recreere.

DIFERENTE
Avand in vedere costul ridicat de achizitionare si intretinere al unui iaht, yachting-ul a fost, este si probabil va ramane o activitate de recreere exclusivista. In fapt, este atat de exclusivista incat pana si bogatii planetei au ales-o ca metoda de relaxare, potrivita cu statutul lor social. Trebuie insa facuta o diferenta intre iahturile titanice de lux cumparate de acesti oameni, destinate mai mult croazierelor si iahturile de agrement folosite pentru a fi conduse de pasionatii de yachting. Pentru acestia din urma exista locatii unde isi pot satisface pofta de yachting fara ca neaparat sa detina unul.

TIPURI
Tot ca o diferenta majora, iahturile se impart in doua clase: iahturi cu panze sau vele si iahturi motorizate. Abia dupa aparitia si ascensiunea barcilor cu abur, vasele cu panze au inceput sa fie vazute ca obiecte de lux. Totusi, de cand nivelul luxului la bordul iahturilor mai mari a urmat o crestere continua, folosirea termenului iaht care sa descrie orice vas cu panze s-a diminuat si se limiteaza mai mult la iahturile de competitii si cele pentru agrement.


La fabricarea iahturilor se foloseste o varietate mare de materiale. Pana in anii ’50, aproape toate erau produse din lemn sau otel pentru iahturile mai mari. Desi si astazi multe carene sunt din lemn, cele mai utilizate materiale de constructie sunt fibra de sticla, urmata de aluminiu, otel, fibra de carbon si ciment ramforsat (folosit mai rar din cauza dificultatilor privind asigurarea iahtului). Desi lemnul nu mai este la fel de folosit acesta este inca in mare parte folosit de pasionatii care isi constuiesc proprile iahturi.

DIMENSIUNI
Lungimea iahturilor incepe de obicei de la 10-11 metri si poate ajunge la peste 150 metri. In general, orice iaht peste 34 m este considerat un mega iaht, cele care depasesc 70 m sunt considerate super iahturi si avand in vedere fabricarea lor tot mai intalnita, de curand s-a introdus neoficial termenul de giga iaht pentru iahturile ce depasesc 100 m

Iahturile cu panze au o lungime ce variaza intre 6 si peste 30 metri, unde distinctia intre un iaht si o corabie devine dificila. Majoritatea iahturilor private se situeaza intre 7 si 14 metri deoarece costul constructiei si intretinerea unui iaht creste direct proportional cu marimea.

Iahturile moderne au o configuratie eficienta in special datorita velaturii Bermuda (a fost dezvoltata in secolul 17 in insulele Bermude) care permite inaintarea impotriva vantului. Aceasta capacitate se datoreaza design-ului carenei si configuratiei velelor care utilizeaza principiul lui Bernoulli pentru a genera forta perpendiculara cu apa. (Legea lui Bernoulli = presiunea totala in lungul unei linii de curent intr-un fluid incompresibil si lipsit de vascozitate, aflat in curgere stationară, este constanta)

IAHTURI DE AGREMENT
Desi iahturile cu panze sunt si ele de mai multe feluri in functie de scopul lor, de departe cele mai frecvente tipuri sunt iahturile mici de agrement sau de croaziera care acopera mare parte din iahturile de 7 pana la 14 metri lungime. Aceste vase sunt destul de complexe ca design pentru ca trebuie sa gaseasca un echilibru perfect intre abilitati de manevrare nu foarte dezvoltate, spatiu interior, performante bune pe vant mai putin puternic si bineinteles confort.

ALCATUIRE
Variatia imensa a acestor tipuri de iahturi, de la zeci de producatori din intreaga lume, fac dificila o descriere sumara. Totusi, multi aleg o carena in forma de lacrima, cu un fund lat si plat si o chila (elementul de rezistent al osaturii unei nave, asezat pe axa longitudinala a fundului navei) cu o singura aripa pentru o stabilitate buna. Un asemenea vas va avea mai multe cabine sub punte, de obicei trei cabine-cusete duble, o toaleta si un salon cu locuri de relaxat si echipament de navigatie.

Avand in vedere ca forta pentru deplasare este asigurata de vant, yachting-ul este mai economic si mai ecologic decat multe alte activitati pe apa. Multe iahturi cu panze sunt echipate si cu un motor cu combustie interna pentru utilizare in conditiile in care vremea este calma sau in situatiile dificile de plecare sau ancorare.

Vasele pana in 7 m lungime in general folosesc un motor pe benzina de 5 pana la 40 cai putere. Vasele mai mari au motoare pe disel de 20 pana la 100 cai putere in functie de marime. In cazul iahturilor de 7-14 metri, cele mai frecvente, un motor de 20-40 cai putere este cel mai utilizat.

Iahturile cu o singura carena sunt echipate de obicei sub nivelul apei cu o chila fixa sau ajustabila pentru a contrabalansa forta cu care vantul impinge in vele. Iahturile mai pot avea doua carene (si se numesc catamarane) sau trei carene (si se numesc trimarane). Acest lucru le face sa nu aiba neaparat nevoie de o chila grea si sa acopere o suprafata mai mare pe apa ceea ce le face mai stabile la vanturi puternice. In acelasi timp se pot naviga in ape mai putin adanci.

ABILITATI
Acesta disciplina necesita o plaja mai mare de abilitati, pe langa manevrarea propiu-zisa a iahtului, precum cunostinte de navigatie, meteorologie, mecanica, sisteme electrice, radio, prim ajutor, nutritie si altele la fel de folositoare atunci cand se doreste navigarea pe distante mai mari.
Insa cu ajutorul unor instructori bine pregatiti si mai ales cu o dorinta si pasiune din partea viitorului practicant, aceste lucruri se invata cu placere si in timp transforma yachting-ul intr-un hobby.

ORIGINI
Desi navigatia este o inventie preistorica, cursele de barci au aparut prima oara in Olanda prin secolul 17 si s-au extins apoi si in Anglia.

In 1851 a aparut in New York regata Americii, o competitie intre yachturi numita Cupa Americii si castigata de Clubul de Yachting din New York timp de 132 de ani pana in 1983 cand au pierdut in sfarsit in fata celor de la Australia II.

Fotografii

Publicitate



Hoinareala video



Share




Va recomandam sa navigati cu browserele:
Firefox
Google Chrome
Safari
Opera